قبل از اینکه بخوایم برای فایلمون رمز بذاریم باید سه تا سوال رو از خودمون بپرسیم.
- چطور برای Sheet هایی که دارم رمز بذارم تا فردی اطلاعات درون سلول هارو تغییر نده؟
- چطور برای Workbook رمز بذارم تا فردی تغییراتی رو لحاظ نکنه؟
- چطور فقط هنگام ورود به فایل اکسل از مخاطب رمز درخواست بشه؟
برای پاسخ به این سوالات با هم قدم قدم پیش میریم.
- Protect Sheet
جهت رمزگذاری روی Sheet باید از سربرگ Review گروه Protect گزینه Protect Sheet رو انتخاب کنیم.
بعد از اعمال رمزگذاری فقط شیت جاری ما قفل میشود و اجازه وارد کردن یا تغییر داده ها را نداریم.
بعد از انتخاب Protect Sheet پنچره ی زیر ظاهر میشود و باید رمز مدنظر را وارد کنیم و همچنین با انتخاب گزینه های زیر میتوان به کاربر اجازه داد که عملیاتی که تیک خورده است را انجام دهد.
بعد از وارد کردن رمز شیت جاری ما قفل میشود.
- Protect Workbook
اما گاهی اوقات میخوایم کل فضای Workbook قفل شود و کاربر اجازه اضافه کردن،مخفی کردن،عوض کردن رنگ شیت ها را نداشته باشد اما داخل شیت هر تغییری میتواند انجام دهد.
برای اینکار مانند مسیر بالا پیش میرویم و در نهایت گزینه Protect Workbook را میزنیم و رمز مد نظر خود را اعمال میکنیم.
بعد از اعمال رمز از طریق Protect Workbook مانند تصویر زیر قادر به انجام عملیاتی مثل Hide,Unhide,Rename و .... نیستیم.
- درخواست رمز هنگام باز کردن فایل
اما آن چیزی که در انتها میخوایم یاد بگیریم اینه که چطور مانند تلفن همراه که هنگام باز کردن از ما درخواست رمز میکند،برای باز کردن فایل اکسل هم از ما درخواست رمز کند تا بدین صورت بتونیم جلوی دسترسی همگانی به فایلمون رو بگیریم.
برای اینکار از منوی File گزینه Info را انتخاب میکنیم.
از کادری که در روبرو باز میشود گزینه Encrypt with Password را انتخاب میکنیم و رمز مدنظر را وارد میکنیم.
بعد از ذخیره کردن فایل و باز کردن مجدد آن هنگام ورود از ما رمز خواسته میشود.
در انتها با توجه به آنچه مدنظر دارید هر کدام یک از نحوه رمزگذاری ها را میتوانید انتخاب کنید و حتما رمز خود را به ذهن بسپارید.
نویسنده: سیدعلی غمیلویی
دیدگاه خود را بنویسید